Huizenclubs op de bres voor regeling restschuld

Geplaatst op: 02-06-2017, 11:31:39

Minister Dijsselbloem moet de restschuldregeling, waarmee woningeigenaren fiscaal voordelig een lening voor hun restschuld kunnen afsluiten, behouden.

Daarvoor pleiten Vereniging Eigen Huis (VEH), de Nederlandse Vereniging van Makelaars en Taxateurs (NVM) en De Hypotheekshop.

De restschuldregeling die tijdens de crisis in 2012 is ingevoerd, loopt dit jaar af. De organisaties willen dat de regering de regeling in stand houdt om te voorkomen dat mensen met een woning die onder water staat, niet verhuizen omdat er een restschuld overblijft bij verkoop.

Onder water

Tijdens de crisis zijn veel huizen onder water te komen te staan, daarbij is de hypotheek hoger dan de woningwaarde. De huizenmarkt is inmiddels aangetrokken maar VEH wijst erop dat vooral buiten de Randstad nog altijd 340.000 woningen onder water staan, dat belemmert mensen te verhuizen.

Volgens Calcasa levert meer dan de helft van de woningen die tussen 2006 en 2009 zijn gekocht, en die begin dit jaar weer werden verkocht, nog steeds een verlies op van vaak tienduizenden euro’s.

Extra lening

Mensen die hun huis met verlies verkopen en daardoor met een restschuld achterblijven, kunnen een extra lening afsluiten voor die schuld. Met de restschuldregeling is de rente van die extra lening 15 jaar aftrekbaar in de aangifte inkomstenbelasting. Als de restschuldregeling dit jaar daadwerkelijk afloopt, komt dat neer op hogere netto maandlasten bij nieuwe restschuldfinancieringen.

Bron: www.dft.nl van 2 juni 2017